bouwtekening BBQ

  • Niemeijer

    Tegenwoordig zijn er veel tuinhaarden/bbq te koop bij doe het zelf zaken. Eigenlijk wil ik mij bbq iets groter met een hogere schoorsteen. Het lijkt mij geweldig om er zelf een te metselen. Voordat het echter een drama wordt ben ik op zoek naar een bouwtekening. Ik heb overal gezocht. HELP ME!!!

    Hans

  • Niek

    Beste Hans,

    Ik heb geen ervaring met een BBQ met een schoorsteen erboven, maar wel met een ‘normale’ gemetselde BBQ. Gewoon gemetseld in U-vorm.

    Maar het allerbelangrijkste: begin met het aanschaffen van het rooster; dat is nl. maatbepalend!

    Als fundering heb ik de grond goed uitgegraven en aangestampt. Vervolgens een betonnen bodem gestort (met wapeningsnetje natuurlijk). Hierop gemetseld met een dubbel muurtje (buiten en binnenkant) in die U-vorm, waabij de binnenste U 1cm breder is dan het rooster. De binnenste U tot zo'n 60cm hoog opgemetseld. Toen een betonnen plaat erop gestort door de U uit te timmeren met wat balkjes en een plank erop als bodem. Tevens aan alle zijden een kistje getimmerd, netje erin en volgestort. Dat hout kan je na het storten en uitharden weer weghalen.

    Vervolgens op dit betonnen plaatje met vuurbestendigestenen verder opgemetseld tot een hoogte die wel goed leek, en op een aantal lagen heb ik links en rechts een paar plaatjes RVS tussen de stenen gestoken om het rooster op te kunnen leggen, op verschillende hoogtes. De laatste lagen weer gewone stenen gebruikt en bovenop dubbelhardgebakken tegels als afwerking.

    De buitenste U met gewone stenen opgemetseld.

    Mijn conclusie: gewoon doen, zelf wat tekenen, maar eerst het rooster aanschaffen!

    Een bouwtekening heb ik nooit gehad…

    Succes!

    Begin met het aanschaffen van een rooster; dat is maatbepalend!

  • info@oldstreettown.com

    Hier twee artikels met uitleg en tekeningen

    http://oldstreettown.com/wordpress/zelf-een-bbq-bouwen-uit-stenen/

    http://oldstreettown.com/wordpress/zelf-een-barbecue-bouwen/