Ajvar

  • Jovanka

    Ik heb een vraagje, weet iemand waar ik ajvar kan kopen (een kroatische saus welke lekker is bij cevapcici!). Ik woon in de buurt van Rotterdam en heb geen idee waar ik het kan halen.

    Jovanka

  • Sonja

    Hallo Jovanka,

    Bij Super de Boer verkopen ze Ajvar, tenminste de Super waar ik kom. Het stond in het schap waar ook de Japanse etenswaren staan (als tenminste die indeling overal hetzelfde is). Verder heb ik turkse ajvar gezien bij C1000 (Maxis, Muiden (maar dat is wel een hele grote suppermarkt).

    Groetjes,

    Sonja

  • Manja

    Ook bij HEMA verkopen ze Ajvar.

    Op het potje staat:

    Turkse specialiteit van paprika en aubergine.

    potje € 1.95

    Manja

  • DE GEKSTE!!!

    Servische Ajvar

    2 grote aubergines

    250 gr rode paprika's

    4 uitgeperste teentjes knoflook

    1 eetlepel azijn

    zout, peper

    olijfolie

    1 eetlepel fijngehakte peterselie

    Bak de aubergines en de paprika's in een op 250°C voorverwarmde oven tot de schillen blaren gaan vertonen.

    Haal ze dan uit de oven en trek de schillen van de nog warme groenten af.

    Verwijder de zaadlijsten van de paprika's.

    Pureer de aubergines en paprika's in een blender of door een roerzeef.

    Roer de uitgeperste knoflook en de azijn door de puree en maak alles op smaak met wat zout en peper.

    Voeg onder voortdurend roeren zoveel olie in een dun straaltje toe tot de puree ermee verzadigd is.

    Doe de salade in een schaal en bestrooi hem met de fijngehakte peterselie.

  • norina

    Ja, bij de Hema !!

    Ik heb het net gekocht en wist niet wat het was , zocht dus op internet, zodoende , succes!!!!Jovanka schreef:

    >

    > Ik heb een vraagje, weet iemand waar ik ajvar kan kopen (een

    > kroatische saus welke lekker is bij cevapcici!). Ik woon in

    > de buurt van Rotterdam en heb geen idee waar ik het kan halen.

    >

    > Jovanka

  • tonny

    hallo, beetje laat 4 jaar haha, maar er zijn nu potjes te koop bij de lidl (heerlijk)

    vast wel bij jouw ook in de buurt

  • tim

    het is van oorsprong macedonisch

  • Sacha Stojanovic

    Oorsprong Macedonisch? Dit is wat Wikipedia zegt. Over een oorsprong zou ik eerder zeggen balkaans. Wie wat wanneer heeft uitgevonden?

    Het is gewoon een conserveermethode voor paprika, met evt. aubergine en knoflook. dat het lekker is is zeker.

    Podravka levert het in potten (valt mij wat tegen) bij AH, maar Baktak (Turks) lijkt het meest op wat mijn grootmoeder maakte in Belgrado.

  • wenda

    had het mar gezegd haha, ik ben gisteren terug gekomen uit kroatië

  • aleksandar

    waarschijnlijk weet je nu wel ongeveer waar je het kan halen want je had het gezegd in 2005 met vraag waar je het kan halen maar als je t nog nodig hebt in rotterdam bij delfshaven heb je een winkel Kroatische slagerij en delicatesse daar kan je het halen ;) heb vandaag 2 potten gehaald