Hele Kip

  • Jan

    Ik heb een one touch silver Weberbbq gekocht.

    Wie geeft mij een goed recept en de goede instructies om hele haantjes te bbqen?

    Ik heb ook iets gehoord dat in de US de haan met zijn kont op een blik bier gezet wordt?

    Alle ideen zijn welkom, wie geeft mij het lekkerste resultaat?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Jan.

  • marjan

    Hallo Jan ,

    Dit recept vond ik toevallig. Succes,

    vriendelijke groeten en smakelijk Marjan

    Recept

    Met barbecuen is alles mogelijk. Wat dacht u van kip met bier?

    Neem een blikje bier en drink de helft op. Voeg aan het bier kruiden en knoflook toe, of wat u maar lekker vindt. Stop het blikje in de kont van de kip. Zet het blikje met daarop de kip op het rooster. Gebruik hiervoor wel een barbecue met een deksel!!

    U kunt nu de kip in ruim een uur goed gaar laten worden. Maar dan heeft u ook wat. Zo'n lekker kippetje heeft u nog nooit gegeten….

  • marjan

    ps, recept komt van deze pagina

    http://www.outdoor-cooking.nl/ dan kijken bij recepten

  • Jan

    Okee Marjan,

    Bedankt voor je reactie, ik ga het proberen.

  • Ati

    Bij dit recept moet je de kip wel goed kruiden is mijn ervaring, hij wordt nl gestoomd. Ik vond het een beetje tegen vallen. Alhoewel het wel grappig is om te zien zo'n kip die op zijn kont zit op de barbeque.

    Op mijn Weber compact van 47 cm pastte hij trouwens niet, het deksel was niet hoog genoeg. Ik denk dat dit ook met de andere webers van 47cm het geval zal zijn

    Op mijn weber gold A 57cm pastte hij wel.

    Verder is een hele kip klaar bbq met de weber een makkie hoor. Google maar eens naar lekker recepten en zoek er een uit wat je lekker lijkt. Kip marineren, op de weber en indirect garen. Afhankelijk van de kip (dikte enzo) duurt het ongeveer 1 tot 1 1/2 uur voor hij gaar is. Ik gebruik wel altijd een vlees thermometer voor alle grote stukken vlees. Hiermee kun je voorkomen dat je vlees niet gaar is of te droog is.

    Eet smakelijk!

  • Jan

    Dankjewel Ati, voor je reactie.

    Ik heb het inmiddels geprobeerd, één op het bierblikje en één straight op de bbq.

    Ik had wel flink wat kruiden onder het velletje gedouwd bij de bierkip, de ander gemarineerd.

    De smaak was van beiden wel goed.

    Ze waren echter allebei overdone, de gemarineerde zelfs zwart.

    Ik heb ze er 1uur 20min in laten zitten.

    Laten jullie allebei de roosters open? boven en onder?

    Of zou ik er teveel briketten op gedaan hebben.

    Hij is volgens mij te heet geworden.

  • Ati

    Je kunt de temperatuur van je bbq regelen met het rooster van je deksel. Staat dit helemaal open heb je hem op de hoogste stand staan. Ik zet hem meestal een heel klein beetje open om te beginnen, vooral met grote stukken vlees die langzaam moeten garen. Bij kip zo ongeveer 2 mm. Het is ook van belang de deksel er niet te vaak af te halen, want daardoor gaat de warmte verloren. Heb vertrouwen en kijk na zo'n 50 a 60 min maar een keer hoe het gaat met je kippetje/vlees. De roosters van de ketel moeten open staan voor de luchtaanvoer, deze heb ik altijd helemaal open, behalve als ik ergens een beetje een rooksmaak aan wil krijgen. Door de luchttoevoer iets te temperen dmv van het gedeeltelijk dicht schuiven van de onderste roosters gaat de bbq wat meer roken en krijg je vanzelf een rooksmaak. Pas op, nooit helemaal dicht schuiven want dan gaat je vuur uit.

    Verder kan het zwart worden van de kip ook aan de marinade liggen. Ik weet niet wat je er voor gebruikt hebt, maar suiker,honing, ketjap (zit ook suiker in) en bijv. paprika poeder verbranden nu eenmaal snel. Dit wil niet zeggen dat geen marinade moet gebruiken, juist wel, en juist deze ingredienten kunnen voor een mooi resultaat zorgen, alleen combineert het niet goed met hele hoge temperaturen.

    Het is dus waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden geweest dat het niet helemaal goed is gegaan Jan. Ik zou het gewoon nog eens proberen en dan met een wat lagere temperatuur. Een vleesthermometer is ook echt aan te bevelen. Dan kun je bij je eerste inspectie proberen hoe warm het vlees is van binnen. Als je gemiddeld zo'n 71 gr. celcius aanhoudt is het vlees gaar. Let op, geen bot aanraken tijdens het temperaturen want deze worden warmer dan het vlees dan krijg je een vertekend beeld. Mocht het vlees niet bruin worden kan je het rooster altijd ietsje verder open schuiven. Gewoon veel experimenteren en je leert het vanzelf. Mocht je nog vragen hebben stel ze maar, als ik je ergens mee kan helpen zal ik dat graag doen.

    Groeten,

    Ati

  • Jan

    Jezus, jij maakt er wel werk van om iemand te informeren Ati.

    Hartstikke bedankt daarvoor, zeker weten dat ik daar wat aan heb.

    Ik dacht juist dat het bovenste rooster juist helemaal open moest staan om de hitte te laten ontsnappen en dat het onderste rooster was om de temperatuur te bepalen.

    Ik ga in iedergeval experimenteren net zo lang dat ik een lekker sappig haantje heb.

    Ik heb de weber nog niet zo lang en wist daarvoor niet dat je grotere stukken vlees op een bbq kunt bereiden.

    Ik vind het juist lekker een rooksmaakje aan het vlees.

    Het bbqen met de gangbare dingen, spiesjes, karbonaadjes, enz. ging trouwens prima, doe jij zulk soort dingen ook volgens de indirecte methode?

    Ik ga ook een prikthermometer aanschaffen, heb je daar nog een tip over?

    Nogmaals bedankt.

    Jan

  • Ati

    De dunnere stukken vlees zoals spiesjes, karbonade enz. doe je volgens de directe methode. Je moet ze eigenlijk zo weinig mogelijk draaien. 1 Keer is genoeg eigenlijk als het goed is. Doordat je de kap gesloten hebt zijn ze wel snel gaar, ook hier moet je het gewoon even uitproberen. Een tip waar je misschien wat aan hebt is dat als je vlees vast zit aan het rooster je gewoon nog iets langer moet wachten, het is is dan nog niet goed dichtgeschroeid. Als het goed is dichtgeschroeid kun je het zo draaien. Dus een beetje gedult is dan geboden. Als je het toch gaat forseren trek je alles uit elkaar en dat is jammer. Ook hier geldt voor dat je de roosters van de kap niet helemaal open moet zetten. Als je kookt op je gas/electra zet je ook niet alles de hele tijd op de hoogste stand. Ook dat moet je door ervaring lering.

    Gewoon veel barbequen Jan, kan met je Weber ook met slecht weer en in de winter, helemaal te gek. lol Oh ja, wat je waarschijnlijk wel weet is dat vlees met veel vet gaat lekken. Gooi dus niet zomaar een speklap op je Weber en denk dat je na 10 min wel even onder de deksel kunt kijken of je hem al moet draaien, zelfs met de Weber krijg je dan zwarte speklappen doordat de boel gaat vlammen. Het ergste vet van het vlees snijden en/of zoals bij speklappen een speciaal bakje met gaatjes in de bodem zoals je ze overal kunt kopen er onder om het weglekken van vet te voorkomen.

    Voor wat betreft die thermometer, ik heb er een van Weber, maar het mag elke vleesthermometer zijn hoor. Dit is niet merkgebonden, ik denk dat je ze bij een Blokker of Marskramer ook wel kunt kopen. Ze zijn ook in de gewone keuken wel handig bij grote stukken vlees of kip uit de oven. Multifunctioneel dus.

    Dat haantje gaat vast en zeker wel lukken, de aanhouder wint!

    Groeten,

    Ati

  • Rianne

    Bierkip is al zo een oud recept!!

    Je kan de kip klaarmaken door het op de BBQ te doen of in de Oven.. ikzelf vind het uit de oven toch een stuk lekkerder. En de kip kan je heel lekker klaarmaken door er gewone kipkruiden overheen te gooien.

    Wat ook erg lekker is om een teentje knoflook fijn te malen en en dan over de kip uit te smeren. Maar ik vind dat het dan een beetje te word waardoor je net zo goed een normale kip kan gebruiken. Misschien als je hem in de oven bereidt dat hij dan niet verbrand!!!