recepten cactus jack/oklahoma

  • jotie

    Hey,

    heb me vandaag een cactus jack chuckwagon bbq aangekocht, ben momenteel op zoek naar recepten en tips. Wie kan me helpen

  • edwin

    Dag Jotie,

    Ik ben een fan van bbq-en en wil ook een chuckwagon aanschaffen.

    Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht en wat je er voor betaald hebt.

    Over je recepten bestaan vele boeken.

    Ik heb onlangs de bbq bijbel gekocht.

    Dit amerikaanse boek beschrijft van a t/m z het hele bbq proces en herbergt ontzettend veel tips en recepten.

    Helaas heb ik het ff niet bij de hand omdat ik voor mijn werk veelal weg ben en het boek thuis ligt.

    Mail of sms me dan laat ik je na het weekend weten welk boek het is.

    ecoerdes@hotmail.com

    0031-611001633

  • jotie

    Hey,

    sorry, ben wel enkele maanden te laat, maar lees vandaag pas je mail….. Ik heb mijn cactus jack in Kortrijk (belgië) bij Dupont gekocht, als demo model…. prijs 2500 euro (nieuw ongeveer 3300) In heb begin had ik het er heelmoeilijk mee (altijd rooksmaak), maar dan dankzij tips via mail en proberen heb ik het nu volledig in de hand, gisteren nog een herfstuinfeest gehad en het was prachtig en toch zo lekker… het leuke is da je echt er alles kan mee klaarmaken (alles wat in de gewone oven kan, kan ook in de cactus jack)… je mag de naam van diene bijbel altijd eens doormailen, dan zoek ik hem op tijdens de jaarlijkse boekenbeurs in antwerpen……

  • Robberechts Frank

    Goedendag,

    Wij zijn sinds enkele maanden ook de trotse bezitters van twee oklahoma barbecues (16 inch tradition en 16 inch special chucwagon). Prachtige toestellen om mee te werken. Ik ben zelf slager van beroep en ik raad iedereen aan wie zo'n toestel koopt om een cursus te volgen. Wij volgen mommenteel een sessie van 4 lessen bij de Smoky Charly Belgium BBQ Club. Onze eerste les is reeds achter de rug en ik heb reeds heel wat praktische zaken bijgeleerd. Wat betreft Boeken over oklahoma barbecues beschikken zij over een groot cursusboek met veel recepten en tips en hoe werken voor de oklahoma barbecues. Dit boek kan u ook kopen bij Tuincenter Iris in Ninove. Charly is de invoerder van de oklahoma barbecues in België en tevens voorzitter van deze club. Kostprijs van dit boek € 20.

    Tips ontrent de rooksmaak: Wanneer je vis ga roken stook dan niet te veel hout ineens want de temperatuur moet tussen de 65 a 70°c zijn. Ik gebruik zowel beuk en eik om te stoken en niet vergeten vuurkruiden. De deksels moeten gesloten blijven en ook de ventilatieopeningen moeten dicht. Na een 40 tal minuten heb je nog nooit zon'n lekkere zalm gegeten. Daarna stook ik wat meer hout want de ideale temperatuur om te bakken is ongeveer 160°c dit is volgens het “slowe smoke” systeem. Belangrijk is dat het deksel van het stookgedeelte altijd open blijft staan gedurende de bakperiode. (ROOKSMAAK) Je zult dan wel regelmatig een paar blokjes hout moeten toevoegen om de temperatuur onder controle te houden. Temperatuur kan je gemakkelijk regelen door ventilatieopeningen wat meer of minder dicht te doen.

    Tips ontrent stookhout: zorg ervoor dat het hout in niet te dikke stukken is gekliefd 5cm op 5 cm is de ideale dikte en dit hout moet zeker 2 jaar gedroogd zijn.

    WANNEER JE GEEN ROOK ZIET TIJDENS JE BAKPERIODE (BEHALVE BIJ ROKEN ZELF) DAN BEN JE HEEL GOED BEZIG.

    Groetjes van Frank

    Nieuwenrode

  • han

    beste, Frank

    Ik heb al 2jaar een cactus Jack bbq maa weet hem niet echt te gebruiken waarvoor hij is ik kan er alleen op bbqen maar wil er meer mee gaan doen. Ik ben glaszetter dus geen kok en heb weinig ervaring met roken. Weet jij toevallig hoe ik aan boeken kan komen over het gebruik van de cactus Jack en dan vooral het roken.

    Bij voorbaat dank voor de informatie

    m.v.g Han

  • Robberechts Frank

    Dag Han,

    Veel boeken over het roken bestaan er niet.

    Het boek Roken met Peter De Clercq is denk ik voor u

    het beste om aan te kopen.

    Dit boek behandeld de techniek van het roken, de grondstoffen, het koud roken en het warm roken.

    Het wordt verdeeld bij Roularta Books en je kan het via het internet bestellen

    (www.roulartabooks.be)

    Veel succes

  • Maaike Tersteeg

    Beste Frank,

    Zou u zo vriendelijk willen zijn ons de uitgever van het cursusboek van de oklahoma barbecues willen doorgeven?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Maaike

  • tineken

    hallo, ik heb ook problemen met rooksmaak in het vlees wat moet ik daar aan doen

  • wim

    Beste,

    als West-Vlaming zou ik graag in mijn omgeving (Brugge) een adres hebben waar ik die cursus kan kopen. Het zou mij ook interesseren

    in de omgeving een opleiding te volgen. Voor 2 jaar kocht ik een oklahoma en werk er graag en regelmatig mee. Jammer genoeg zijn mijn

    resultaten niet in verhouding tot mijn enthousiasme, vooral niet als het over roken gaat.

    groeten

    wim

    als je antwoordt : graag op wim@elgb.eu

    Robberechts Frank Schreef:

    ——————————————————-

    > Goedendag,

    >

    > Wij zijn sinds enkele maanden ook de trotse

    > bezitters van twee oklahoma barbecues (16 inch

    > tradition en 16 inch special chucwagon). Prachtige

    > toestellen om mee te werken. Ik ben zelf slager

    > van beroep en ik raad iedereen aan wie zo'n

    > toestel koopt om een cursus te volgen. Wij volgen

    > mommenteel een sessie van 4 lessen bij de Smoky

    > Charly Belgium BBQ Club. Onze eerste les is reeds

    > achter de rug en ik heb reeds heel wat praktische

    > zaken bijgeleerd. Wat betreft Boeken over oklahoma

    > barbecues beschikken zij over een groot cursusboek

    > met veel recepten en tips en hoe werken voor de

    > oklahoma barbecues. Dit boek kan u ook kopen bij

    > Tuincenter Iris in Ninove. Charly is de invoerder

    > van de oklahoma barbecues in België en tevens

    > voorzitter van deze club. Kostprijs van dit boek

    > € 20.

    > Tips ontrent de rooksmaak: Wanneer je vis ga roken

    > stook dan niet te veel hout ineens want de

    > temperatuur moet tussen de 65 a 70°c zijn. Ik

    > gebruik zowel beuk en eik om te stoken en niet

    > vergeten vuurkruiden. De deksels moeten gesloten

    > blijven en ook de ventilatieopeningen moeten

    > dicht. Na een 40 tal minuten heb je nog nooit

    > zon'n lekkere zalm gegeten. Daarna stook ik wat

    > meer hout want de ideale temperatuur om te bakken

    > is ongeveer 160°c dit is volgens het "slowe

    > smoke" systeem. Belangrijk is dat het deksel van

    > het stookgedeelte altijd open blijft staan

    > gedurende de bakperiode. (ROOKSMAAK) Je zult dan

    > wel regelmatig een paar blokjes hout moeten

    > toevoegen om de temperatuur onder controle te

    > houden. Temperatuur kan je gemakkelijk regelen

    > door ventilatieopeningen wat meer of minder dicht

    > te doen.

    > Tips ontrent stookhout: zorg ervoor dat het hout

    > in niet te dikke stukken is gekliefd 5cm op 5 cm

    > is de ideale dikte en dit hout moet zeker 2 jaar

    > gedroogd zijn.

    > WANNEER JE GEEN ROOK ZIET TIJDENS JE BAKPERIODE

    > (BEHALVE BIJ ROKEN ZELF) DAN BEN JE HEEL GOED

    > BEZIG.

    >

    > Groetjes van Frank

    > Nieuwenrode

  • Gunter

    Hallo liefhebbers van cactus jack,

    Ik heb al vijf jaar een cactus jack maar het is mijn ding niet .

    Bij deze laat ik weten als er iemend een eerlijk bod op uit brengt mag je hem komen halen heeft 3300€ gekost en is slechts 20 keer gebruikt.

    Iemand interesse laat het snel weten.

    Gunter Lambrechts