Spiritus

  • Vlakedaki

    In een artikel in het Parool over BBQ's wist ‘barbecuemeester’ Klaas Dijkstra te vertellen nooit spiritus voor het aansteken van houtskool te gebruiken. weet iemand waarom?

    Het is een bekend feit dat spiritus een hoog methanol gehalte heeft, maar dit is alleen gevaarlijk bij inname (blindheid) en niet bij verbranding. M.i. geeft spiritus een zeer schone, snelle verbranding, dus na een half uur zou er toch niets meer van over zijn en brandt de houtskool in wezen zelfstandig.

    Dus; welke ongezonde stoffen zouden er vrijkomen bij de spiritus verbranding?

  • paul

    bij spiritus komt ook een bepalde geur vrij die komt dan in je vlees. en dat is niet lekker.

    ander probeer eens een starter van weber dan krijg je heel hete briketten.

    zeker weten. zonder spirirtus.

    smakelijke eten

    paul

  • dutch barbecue association

    Een wat late reactie mischien,het gebruik van spiritus is levensgevaarlijk,bij het op het vuur gooien kan de vlam in de fles schieten,de fles kan uit je hand vallen en zo kan ik er nog wel meer bedenken.GEWOON NIET DOEN DUS!!!!!.

    In ons b.b.q boek lees je hoe je snel en veilig een goed vuur kunt maken.

    Veel plezier.Klaas Dijkstra.

  • Vlakedaki

    Ik heb het niet over spiritus op het vuur gooien, maar het aansteken mbv spiritus meneer of mevrouw Dutch.

  • Vlakedaki

    Die geur is na een half uur wel vervlogen dacht ik. Ik heb nl nooit last van bijsmaakjes.