Hele Kip

  • Kaper

    Beste Ati,

    Ik lees dat jij een bevlogen bbq'ster bent dus wil ik je wat vragen.

    Onlangs heb ik in Joure (via Weber) de zgn. winterweber cursus gevolgd. In een woord geweldig! Nu hebben wij daar op de Weber smoker kipfilet op karkas gerookt. Erg lekker, maar die smoker is erg prijzig. Nu heb ik vorige week een weber gold 57 gekocht en wil met de kerst gaan bbq'en. Ik vraag me af of het mogelijk is ook kip te roken op de one touch 57cm. Ik denk het haast wel, maar heb jij daar al ervaring mee? Hoe check jij de temperatuur van de bbq en rook jij uberhaupt wel eens oip de bbq en zo ja wat?

    Hopelijk kun jij mij vertellen wat de rook mogelijkheden zijn met de bbq.

    Vriendelijke groet, Bas Kaper.

  • kipmania

    Een lekker stukkie kip ,moet men 24 uur laten trekken in de marinade,afhankelijk van je smaak en voorkeur kun je hier kant en klare marinades voor gebruiken,nou komt het wil je een SUPER KIP dan moet je zo te werk gaan,

    Ga naar de slager en haal een verse kip,,eenmaal thuis snijd je deze half open en haald evt bloedresten eruit en alles wat er vet uitziet.Nu pak je verse peterselie maak deze superfijn en maak zoveel aan dat je een theekoppje kunt vullen ,pak nu 6 teentjes knoflook en pureer deze,hak ze zo fijn mogelijk en doe deze in de kop met peterselie,nu nog 2 theelepels zout erbij ,100 ml olijfolie,en 50 ml ketjap manis,maak hier nu een lekkere brij maar om de smaak nog dieper te maken doe je de inhoud 1 minuut in de magnetron en laat je t weer afkoelen.Neem nu de kip en besprenkel de hele binnenkant met rode wijn,daaroverheen de afgekoelde marinade maar bewaar een kwart ervan,nu pak je de hele kip met aluminium foly maak je m dicht en gooit de hele kip op je bbq,draai deze om de 5 min een kwart om en na 1.5 uur haal je de foly eraf en smeert de warme kip in met de rest van de marinade,leg de kip zonder foly nu op de bbq,met de klep dicht en draai de kip om de 5 minuten om tot ie mooi bruin is geworden,de kip is nu gaar ,bruin en ooooooohhhhh zo lekker!!!

  • Herbie

    Klinkt goed kipmania,

    Maar gebruik jij ook een weber met gesloten deksel en kolen midden onder of aan de zijkant met een lekbak er in, of een “gewone” BBQ?

    Ik heb net een kippetje gekregen als “aardigheidje” voor de kerst en wil dit wel eens ff proberen!

  • Theun

    Nou dan gooi ik mijn ervaringen ook maar even te grabbel…

    Hoe regel je de temperatuur van de weber gold en/of zilver?

    De temperatuur regel je met de hendel onder de bbq.

    Door deze hendel naar rechts of links te schuiven komt er meer of minder zuurstof bij de gloeiende kolen.

    Het zal duidelijk zijn dat hoe meer zuurstof er bij het vuur komt hoe hoger de temperatuur wordt.

    De schuif op de deksel zorgt voor trek in de ketel, net als een schoorsteen.

    Deze schuif blijft, tenzij je het vuur wil doven, altijd helemaal open!

    Maar hoe regel je de temperatuur?

    Een hulpmiddel:

    Schuif de hendel naar links tot hij niet verder kan, kijk in de ketel, de lamellen sluiten de luchtgaten helemaal dicht.

    Schuif de hendel zover naar rechts zodat de luchtgaten net helemaal open staan.

    Zet met een watervaste stift een streep op de plaats waar de hendel staat.

    Schuif vervolgens de hendel zover naar links dat de luchtgaten half open staan.

    Zet ook hier een streep waar de hendel staat.

    Schuif vervolgens de hendel zover naar links dat de luchtgaten net helemaal dicht zijn en zet ook hier een streep op de plaats waar de hendel staat.

    Voor het regelen van de temperatuur schuif je de hendel tussen de strepen van dicht en half open, dit gaat echt maar met halve centimeters!

    Hiermee krijgen de kolen genoeg zuurstof en zal de temperatuur niet te hoog oplopen.

    De temperatuur zal rond de 150 à 180 graden celcius schommelen, dit noemen we een matige temperatuur en is perfect voor indirekte langzame garing voor kleine en grote stukken vlees.

    Kip op bierblik:

    Ik gebruik hier meestal een “volwaard kip” voor, deze kippen hebben een mooie hoge, dikke borst en wegen tussen de 1500 en 2000 gram! XL kippen dus!

    Ik heb mijn kip ongeveer anderhalf tot twee uur in de bbq bij 150 graden celcius, tot de kip in het dikste deel zo'n 75 à 80 graden is, meet altijd met een vlees thermometer.

    Ik laat de kip buiten de bbq, onder aluminumfolie en een handdoek 15 minuten nagaren/rusten voor ik hem aansnijd.

    De basiskruidenmix die ik gebruik komt (aangepast naar smaak) uit het boek van Steve Raichlen;

    50 gr bruine basterd suiker

    25 gr zoete paprikapoeder

    3 eetlepels hele zwarte peper.

    Gekneust met de helft van het zout in een vijzel.

    Als je niet van pittig houd halveer de hoeveelheid peper dan!

    4 eetlepels grof zee zout.

    3 theelepels knoflook poeder

    3 theelepels uienpoeder

    3 theelepels selderijzaadjes

    1.5 theelepels cayennepeper

    2 eetlepels sereh (citroengras) poeder

    2 eetlepels gemberwotelpoeder

    Dit is echt een heel lekker kruidenmengsel voor bijna alle soorten vlees!

    De kip wordt gewassen en droog gedept met keukenpapier, van binnen en buiten ingesmeerd met olijfolie.

    Daarna de kip van binnen en buiten kruiden met de kruidenmix, gebruik zoveel als nodig is en bewaar de rest van de kruiden in een afgesloten bus voor later.

    Leeg de helft van het bier in de lekbak, en steek extra gaten bovenin het bierblikje.

    De kip over het blikje heen.

    Plaats de kip boven de lekbak in de bbq, weg van het vuur (indirekte manier).

    Deksel op de bbq, controleer de temperaruur af en toe en pas het desnoods aan door de hendel naar links (minder heet) of rechts (heter) te schuiven.

    Het bier stoomt in de de kip, terwijl de droge hitte van de kolen de kip een krokant velletje geeft.

    Hierdoor krijg je een lekkere sappige kip!

    Succes verzekerd.

    Groeten Theun Haan. (brada-festival)

  • noskos

    Hier een linkje naar mijn versie van de Beer Can Chicken inclusief foto's en uitleg:

    http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

    Keep on smokin',

    noskos

  • luke skywalker

    ik kan vliegen, net als een kip